Vraagje!

Alle verhalen of discussies over ratten mogen hier.
Sascha

Vraagje!

Berichtdoor Sascha » wo 10 jan 2018, 21:53

hoi! ik ben Sascha en ik heb 2 ratjes, 2 vrouwtjes. Eerst had ik een slechte kooi, dus toen moest ik die verwisselen. Nu moest ik nog een keer verwisselen van kooi. Door de stress van de verhuizingen is een van de ratjes wat gewicht verloren. Het gaat al beter, maar ze is nog wat mager. Wat is het normale gewicht van een vrouwtjes rat van 2 maanden?

Els
Beheerder
Contacteer:

Re: Vraagje!

Berichtdoor Els » do 11 jan 2018, 00:04

:welkom:

Er kan echt heel veel verschil zitten in gewichten op die leeftijd.
Zo kan een ratje van die leeftijd 120 gram wegen, maar ook al zo 200.

Ik zou de gewichten gewoon goed in de gaten houden, door 1 keer per week te wegen.

En je vooral niet al te veel zorgen gaan maken.
Het kan ook zomaar dat ze klein en licht van gewicht blijven, of ze nemen ineens een
groei spurt in gewicht en grote.

aribold
Contacteer:

Berichtdoor aribold » do 11 jan 2018, 17:59

Ja, wel even in de gaten houden.
Persoonlijk zou ik wat vaker wegen in deze situatie, omdat het nogal eens kan verschillen van de ene tot de andere dag. Als je dan wekelijks weegt en de eerste keer is toevallig een "licht" moment en de 2e keer is een "zwaar" moment, dan kan het zijn dat het er rooskleuriger uitziet dan het in feite is. En dan ben je een paar weken verder voordat je in de gaten hebt dat ze blijft afvallen bijvoorbeeld.

Het moment van de dag kan ook al veel schelen. Het beste is om ze op een vast tijdstip te wegen, bijvoorbeeld voordat ze vers voer krijgen.

Als je zonder weegschaal al zeker weet dat ze afgevallen is, dan zou ik zeker alles goed in de gaten gaan houden de komende dagen. Met 2 maanden oud is het niet echt normaal dat ze zichtbaar afvallen volgens mij. Dat moet dan wel erge stress geweest zijn, of misschien toch een ander probleem.

Zoals Els al zegt: een echt standaard gewicht per leeftijd in een tabel of zo, is er denk ik niet en zou ook niet heel zinnig zijn, aangezien ratjes wel heel erg kunnen verschillen in formaat en bouw. Dat is een beetje zoals Friezen met Pigmeeën vergelijken. Ze kunnen best veel van het gemiddelde afwijken, zonder dat dit veel zegt.

Wat wegen je ratjes nu dan? En zijn ze zusjes? (alhoewel zelfs daar soms best wat verschil tussen kan zitten)

Debbie Werkman

Berichtdoor Debbie Werkman » ma 07 jun 2021, 18:57

Misschien een beetje een late reactie dit, maar ik heb sinds kort ook 2 ratjes. De kooi die ik had gekocht voordat ze kwamen blijkt te klein te zijn. Er is een nieuwe kooi onderweg en die komt volgende week binnen. Hoe kan ik de overgang zo soepel mogelijk laten verlopen?

-juliet-

Berichtdoor -juliet- » wo 09 jun 2021, 21:16

Je kunt ze gewoon gelijk in hun nieuwe kooi zetten hoor, ook schone accessoires ruiken nog wel naar 'thuis' hoor.
De terra-bewoners: Saartje (v, jan '19), Koekie (v, mei '19), Bassie (m, mei '19), Mel & Geri (zusjes, nov '20)