Wanneer mogen ratten weer bij elkaar na de operatie?

Medische ervaringen en vragen. Ga met een zieke rat altijd gelijk naar de dierenarts. Ook bij twijfel gelijk de dierenarts inschakelen. Dit forum is niet ter vervanging daarvan!
Inge

Wanneer mogen ratten weer bij elkaar na de operatie?

Berichtdoor Inge » vr 31 mei 2019, 20:46

Hallo allemaal,

Ik ben Inge en ik ben nieuw hier. Ik heb me hier aangemeld omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen / meningen over een bepaald onderwerp. Omdat ik nergens iets over dit onderwerp kon vinden leek dit forum mij de ideale plek om de vraag te stellen.

Ik heb twee ratjes (zusjes) van bijna 1.5; Koekie en Grijsje. De ene, Koekie, is afgelopen woensdag geopereerd, we hebben namelijk een melkkliertumor laten weghalen. Ik las op internet dat de ratjes beter apart kunnen na een operatie, en ook mijn dierenarts raadde dit aan. Volgens haar zou dat wel tot het weekend (3 dagen dus) moeten. Daarom hebben we haar in een kleinere kooi naast de 'echte' kooi staan. De wond is weer bijna helemaal dicht(er zit alleen nog een beetje een vlezig stukje en de hechtingen moeten nog oplossen) en Koekie is weer helemaal de oude, dus daarom besloten we om ze vandaag (na 2 dagen apart) op neutraal terrein weer even bij elkaar te laten. We hebben een bank voor beide kooien gezet, zodat ze in elkaars kooi konden. Toen ze elkaar tegenkwamen op de bank, negeerden ze elkaar. Maar iets later nam Koekie Grijsje in een soort houdgreep, zoals ze wel vaker doen als ze wat stoeien. Grijsje lag onder Koekie en beet toen in de richting van de wond.. We hebben ze toen snel uit elkaar gehaald, in de angst dat Grijsje de wond (per ongeluk) openbijt.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie het met ratjes bij elkaar zetten na de operatie? Heeft iemand ook zoiets mee gemaakt? Hoe kunnen we ze aan elkaar laten wennen?

Dus iedereen die tips of ervaring heeft: alles is welkom! Dit zou ons erg helpen :)

Alvast bedankt!

Inge

Meep

Re: Wanneer mogen ratten weer bij elkaar na de operatie?

Berichtdoor Meep » di 04 jun 2019, 19:43

Dat was even schrikken. Zitten ze ondertussen al weer samen? Misschien rook de rat ( of de wond) nog wat anders? Heb het ook wel gehad dat na een operatie de rat niet meteen geaccepteerd werd. Het is al even geleden dat ik ratten had, maar volgens mij heb ik toen weer een intro gedaan. Dus rustig aan elkaar laten wennen. Sterkte met je dametje
<3O~ rattige knuffel van Sirius, Snuitje, Peper & Bliksem <3O~

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » za 08 jun 2019, 16:17

Ja dat herken ik, dat sommige ratten elkaar na een operatie soms niet meer meteen herkennen. Geur is kennelijk toch een enorm belangrijke contact-factor... Hopelijk is alles inmiddels weer koek-en-ei tussen Koekie en Grijsje...? :duimen:

Inge

Berichtdoor Inge » ma 10 jun 2019, 09:17

We gaan ze zo opnieuw introduceren omdat de wond nog vrij lang bloederig was. We wilden niet het risico nemen dat Grijsje de wond zou openbijten, en de wond is nu pas goed dicht. Ik ben benieuwd hoe het zo gaat!

Meep

Berichtdoor Meep » ma 10 jun 2019, 11:04

Succes :duimen: :lach:

Inge

Berichtdoor Inge » wo 19 jun 2019, 20:38

Hoi allemaal,

Het is inmiddels even geleden, maar het leek me alsnog leuk om even te melden hoe alles is gegaan. Misschien kan mijn ervaring nodig handig zijn voor anderen. We hebben uiteindelijk na 12 dagen apart de ratjes bij elkaar gelaten op neutraal terrein. Naar mijn mening is 12 dagen erg lang, maar in dit geval was het wel nodig. Na die tijd was de wond namelijk redelijk netjes, en kon de wond niet meer open. Zo wisten we zeker dat hij niet zomaar open zou gaan als de ratjes stoeien.
Nadat de introductie helemaal goed ging hebben we de grote kooi waar ze dus samen inzaten, helemaal schoon gemaakt en ze toen er samen ingelaten. Dit ging hartstikke goed, de dames zijn weer dikke maatjes.
In mijn geval was het dus nodig om even te wachten met het bij elkaar zetten. Toen we ze te vroeg bij elkaar lieten, werd de geopereerde rat toch een soort van aangevallen.

Bedankt voor de reacties en tips!

Meep

Berichtdoor Meep » wo 19 jun 2019, 21:38

Fijn dat ze weer samen zitten :pom:

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » vr 21 jun 2019, 14:47

Dat is geweldig fijn nieuws. :pom:
Fijn dat ze weer gezellig met elkaar omgaan.

En inderdaad het ene ratje is de andere niet. Je hebt het goed gedaan hoor.
Afbeelding