Medicijnen geven

Medische ervaringen en vragen. Ga met een zieke rat altijd gelijk naar de dierenarts. Ook bij twijfel gelijk de dierenarts inschakelen. Dit forum is niet ter vervanging daarvan!
Inge

Medicijnen geven

Berichtdoor Inge » di 03 sep 2019, 19:10

Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik mijn ratje Koekie laten operen aangezien ze een tumor had. De operatie is erg goed gegaan, maar helaas is de tumor weer terug gekomen. Vanwege het feit dat ze ook een dagje ouder wordt en we haar de stress van een operatie niet nog een keer willen aandoen, hebben we besloten haar niet te laten opereren. De dierenarts heeft ons een medicijn meegegeven, wat ervoor zou kunnen zorgen dat de bult kleiner wordt of dat de groei van de bult langzamer gaat. Het zijn hele kleine tabletjes, en per 3 dagen moet ze een halve tablet. We hebben de tablet verkruimeld / verpoederd, en door wat yoghurt gedaan. Zodra Koekie het medicijn opmerkte, stopte ze met yoghurt eten, en heeft ze dus niet de halve tablet binnen gekregen. Toen we het erna nog een keer aanboden, nam ze maar een likje, en weigerde ze door te eten, terwijl ze dol op yoghurt is!

Nu is mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met medicijnen geven? Tips, ervaringen, etc? Alles is welkom!

Alvast bedankt!

Inge

Els
Beheerder
Contacteer:

Re: Medicijnen geven

Berichtdoor Els » di 03 sep 2019, 20:21

Ze zijn echt heel erg slim, als het om medicijnen gaat, die ergens in zitten.

Het beste is om iets te geven, wat zo sterk van smaak is, dat ze de medicijnen niet kan ruiken of proeven.

Het meeste word gebruikt olvarit babyvoer, maar ik ben bang dat als ze het al uit de
yoghurt kan pikken, dan ben ik bang dat babyvoer ook niet gaat werken.

Wel lees ik dat vaak als redmiddel word gebruikt, een heel klein beetje chocoladesaus.
En gelukkig kunnen ratten dat aan.
Want voor andere dieren zoals honden is chocolade giftig.

Probeer is een heel klein beetje op een theelepeltje.

Mayonaise, zou je ook nog kunnen proberen.

Goed is het allemaal niet, maar in zulke gevallen, is het binnen krijgen van het medicijn
toch even iets belangrijker.

Of wat banaan prakken, zou ook nog kunnen, en dat is wel gezonder mocht dat werken.

Hopelijk heb ik kunnen helpen.

Meestal word het medicijn galastop, of finilac voor geschreven, en dat is vloeibaar.
Maar ook zo smerig dat het geven meestal onder dwang moet.

Maar met een tablet gaat dat niet lukken.
Afbeelding

Inge

Berichtdoor Inge » zo 08 sep 2019, 20:25

Hoi Els,

Dankjewel voor je reactie! We zijn voor de gezondste optie gegaan en hebben het medicijn verpoederd en gemengd met geprakte banaan, en het lijkt te werken!

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » za 14 sep 2019, 15:34

Kijk eens aan, helemaal geweldig :pom:
Afbeelding