Fabriek rattenvoer+samenstelling.

Alles over wat je ratjes kunt voorschotelen aan droogvoer, snacks en extra's.
RattieRatties!

Re: Fabriek rattenvoer+samenstelling.

Berichtdoor RattieRatties! » di 16 jun 2020, 00:52

Ik heb mijzelf zojuist geregistreerd vanwege deze topic.
al 2,5 jaar heb ik twee zeer enthousiaste vrouwtjes! En nog steeds zijn de twee erg speels en hyperactief.

Rat nummer 1: (Eddie) is vermoedelijk grotendeels albino (een Harley of Wit- donkeroog... Dus geen echte albine met rode ogen).
In het begin nog een grijze rugstreep maar na 1 maand volledig wit. Zeer hyperactief en is de keuze van mijn vriend. Dit hyperactieve mafkeesje stondt al buiten de kooi voordat het volledig was open gezet. En dit is nog steeds het geval.
Eddie (ja het is een vrouwtje :grin: ) Is vaker ziek geweest, in het begin net na aankoop veel niezen, een onsteking in de sinussen.
Een jaar later tolde Eddie, ze was extreem duizelig en ik vermoedde binnenoorontsteking of hersenbeschadiging, gelukkig was het inderdaad een binnenoorontsteking waarvoor ze wederom antibiotica kreeg.

Rat nummer 2: (Richie, wederom een vrouwtje) is "mijn" ratje en hoogstwaarschijnlijk een Japanner, Dit ratje verstopte zich toen de kooi open ging bij aankoop. Het is een heel vriendelijk en intelligent rattenvrouwtje. Na enkele maanden groei viel mij op dat het staartje van Richie de helft van de lengte had ten opzichten van Eddie... Ik denk dat Richie is afgestoten en daarom zichzelf ook verstopte.
Het is een van de meest sociale ratten die ik ooit in huis heb gehad. Misschien is Richie wel TE lief want Eddie zal vaak voedsel voor zijn neus wegpikken.

Eddie is heel afhankelijk van Richie wat je niet meteen zou zeggen. Maar het is een duo dat ik gewoon heel erg tof vindt. Wat dat betreft zijn het net: Laurel and Hardy, Peppie en Kokkie of Penn en Teller.

MAARGOED! Over het voedsel! (Ik ben geneigd snel af te dwalen) :flapperig:
In mijn omgeving zitten weinig dierenspeciaalzaken, in de buurt zit wel de Welkoop (ook wel bekend als Boerenbond), en daar is alleen
Supreme Selective Rat te verkrijgen. Ik geef ze dit voer regelmatig en ook wat andere producten wat ik in huis heb... bijvoorbeeld soorten groenten die ze mogen hebben.

Nou ruik ik meestal aan het voer dat ze krijgen en het viel mij op dat de Selective eigenlijk naar WASA knackerbrood rook.
Dus ik heb het simpelweg maar gewoon geproefd. En inderdaad de smaak is vrijwel hetzelfde. Maar het viel mij op dat dit voer echt extreem zout smaakt. en nu vraag ik mij af of dit niet te zout is voor de ratjes, ze drinken bijhoorlijk veel en ze hebben zeker geen diabetes. Ik heb zelf diabetes en heb ze ook even laten testen.

Een lang bericht dus excuses daarvoor ben ik ben benieuwd naar jullie meningen over het Natriumgehalte van dit product.

Elian
Moderator
Contacteer:

Re: Fabriek rattenvoer+samenstelling.

Berichtdoor Elian » wo 17 jun 2020, 12:46

Goh ik heb het eigenlijk nooit geproefd. Weet wel dat de samenstelling een tijdje terug wat is veranderd. Moet zeggen dat dit topic ook wat verouderd is, een aantal voeders zijn veranderd van samenstelling of zijn niet meer (goed) te krijgen.

Ik ben sowieso geen heel groot fan van Science Selective omdat het een brok is. Ratten halen veel verrijking uit hun voer en een saaie brok biedt niet veel verrijking natuurlijk. Gemengd voer uitgestrooid over de bodembedekking is veel natuurlijker en interessanter voor ze. Dat gezegd hebbende is Science Selective wel een van de weinige fabrieksvoeders die goede voedingswaarden heeft. Veel fabrieksvoeders zijn veel te hoog in eiwit (vaak ook nog van dierlijke bron, wat niet zo goed is voor oudere ratjes ivm de nieren) of de vitaminen/mineralen zijn niet goed. :ships:

Anyway, ik heb eigenlijk nog nooit over problemen bij SS gehoord en het wordt wel vaker gevoerd, ook juist aan oudere ratten.

Oh en PS: zo te lezen is Eddie een compleet verschimmelde husky. :) Die hebben als ritten kleur op de rug en worden bij iedere vachtwisseling steeds witter, veel worden er uiteindelijk volledig wit.
Elian en een heleboel ratjes
Afbeelding