Nieuw Ratje

Een vraag over gedrag of over het koppelen van ratjes? Stel 'm hier!
Frauwkie1

Nieuw Ratje

Berichtdoor Frauwkie1 » ma 05 aug 2019, 22:00

Sinds vandaag heb ik een nieuw ratje gekocht, mijn vorige 3 waren van een Rattery en de mevrouw raden mij aan de ratjes meteen te knuffelen en aandacht te geven.
Dat is precies wat ik deed en ze waren voordat ik het wist tam, de 2 oudere van begin en midden februari zitten vaak bij elkaar te knuffelen. De jongste is van eind Mei was vaak wat actiever en wilde graag stoeien, klimmen en had en zat wel af en toe bij de rest maar is niet zo close met ze.
Dus leek het mij leuk om een nieuw ratje erbij te halen, en dat is precies wat ik vandaag gedaan had, deze keer via Marktplaats.
Het ratje zat alleen in een aquarium met een aquarium deksel zonder speeltjes, een schuilplaats of hangmat wat ik best vreemd vond, maar het was ook een redelijk jong persoon en heb haar laten ook erop geattendeerd hoe het wel moet, en wat voor effect dat op de diertjes kan hebben.
Thuis liet ik hem eerst even wennen, later deed ik hem in een grote lege doos met snoepjes, eventjes rond laten banjeren, wou later Kirito mijn rustigste, onderdanigste ratje erbij doen.
Dat ging niet zoals ik gehoopt had, Kirito snuffelden aan hem (Natsu, Ben een anime-freak) en Natsu begon heel hard te piepen (alsof hij zat te schreeuwen) en sprong omhoog op mijn jurk naar mijn schouder toe uit angst.
Nou is hij daarnaast ook bang voor aanrakingen, hij piept als je hem aanraakt, of oppakt, en springt angstig weg verder heeft hij gek genoeg al wel mijn hand gelikt, maar is super angstig voor mijn handen (en kijkt dan met puppy achtige ogen, zo goed als de hele tijd)
Hij zit nu natuurlijk niet in bij de rest, maar in een kleine kooi (reiskooi) naast de kooi van de andere.
Ik wil graag dat hij minder angstig wordt, zowel voor mij als voor de ratjes.
Natuurlijk ga ik hem wel even te tijd geven om te wennen, maar het is ook zielig om hem voor 2 weken in een reiskooitje naast de grote rattenkooi te laten.

Hebben jullie misschien tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken? heb hem al babyvoeding van mijn vingertoppen laten likken, om hem minder angstig te maken voor mijn handen, maar hij had mij ervoor al een paar likjes gegeven.

Alvast dank voor de tips!! : rat jeej

Els
Beheerder
Contacteer:

Re: Nieuw Ratje

Berichtdoor Els » wo 07 aug 2019, 09:04

Hoi hoi.

Je nieuwe ratje is echt een heel vang ratje zo te lezen.
Natsu, is dus een ratje wat niet gewend is aan andere ratjes, en is
ook niet gewend aan handen.

Mijn tip voor jou is, om toch de intro in te gaan zetten.
Voor dat Natsu minder bang zal zijn, gaat nog een hele tijd kosten.
En mijn ervaring is dat het samen met andere ratjes vaak sneller gaat.

Dus ook al is Natsu nog zo bang, toch de intro gaan doen, want hij moet daar echt even doorheen.
Doordat je andere ratjes niet bang zijn, zal hij dat sneller ook gaan inzien.
Ratjes zien en leren ook van elkaar.

Voor de rest, gewoon lekkers aanbieden,pijnboompitjes werken altijd super goed.

Maar de intro is nu het belangrijkste voor Natsu.
En dat zal met veel gepiep gaan, want elke aanraking van e andere ratjes vind hij dan
echt doodeng.

Maar hij moet er echt even doorheen.
Het is voor hem het beste, zo heeft hij straks lieve vriendjes, en leer hij dat wij
mensen eigenlijk helemaal niet eng zijn, maar juist heel leuk.
Afbeelding

Frauwkie1

Berichtdoor Frauwkie1 » do 08 aug 2019, 21:22

Ik ben weer begonnen met de intro door de kleine kooi in de grote ( schoongemaakte ) kooi neer te zetten met Natsu, Reikou en Kirito. Helaas is het niet veel later mis gegaan. Natsu is een nageltje verloren waarvan we vermoeden dat de meest dominante rat dit heeft veroorzaakt door tussen de tralies door te bijten. Yuki hebben wij namelijk in het grote ( ook opnieuw ingerichte ) kooi geplaatst zodat alle ratjes aan elkaars geur kunnen wennen. Hierop hebben wij besloten een stapje terug te doen en alle ratten uit de kleine kooi te halen en Natsu een huisje te geven in zijn kleine kooi.

Nadat wij Natsu na ongeveer een uurtje weer terug in zijn kooi lieten ging hij zijn huisje in, at wat en dronk ook wat. Voor de rest hebben wij geen commotie opgemerkt.

Update:
Sochten's vroeg troffen wij Natsu slapend aan en hebben hem er even uit gehaald zodra hij wat actiever werd. Wat ons opviel is dat Natsu minder bang leek te zijn voor handen dan enkele dagen hier voor. Tegen het begin van de middag hebben wij een hok in elkaar geknutseld van karton en Natsu samen met Kirito er in gelaten. Dit verliep bijzonder goed. Natsu nam zelf initiatief al piepte hij wel zo nu en dan.
Stapje voor stapje hebben wij de omgeving verkleint tot op onderstaande foto.

Het is werkelijk waar verbazingswekkend hoe snel dit is gegaan, gezien wij pas op dit punt dachten te zijn na 2 maanden. Dank je voor de tip, deze heeft echt enorm geholpen!

Afbeelding

NLBlackEagle

Berichtdoor NLBlackEagle » di 20 aug 2019, 13:16

Vanzelfsprekend maar toch voor alle duidelijkheid, Frauwkie en ik zijn een stel.

Wou dit topic toch graag afsluiten met een leuke foto :)
IMG_20190819_230336.jpg