Blog: van silvermane naar silken

Met toestemming
Elian
Moderator
Contacteer:

Blog: van silvermane naar silken

Berichtdoor Elian » wo 12 feb 2020, 20:55

Weer een nieuw blogje op mijn website, dit keer over silvermane/silken. Lees de post hieronder of bekijk 'm op mijn website:
http://ratterycastor.nl/van-silvermane-naar-silken/

VAN SILVERMANE NAAR SILKEN
In 2019 ben ik begonnen met het opbouwen van een silvermane lijn. In het kort is silvermane een vachtsoort die in 2012 in Amerika is ontdekt bij een voederdierfokker. De vacht bestaat uit gladde zijdeachtige haren waarvan de toppen doorzichtig zijn, waardoor er een bijzonder uiterlijk ontstaat.

Begin 2019 heb ik Fawkes uit Frankrijk gehaald, een chocolate silvermane man gefokt door rattery “La Tarte au Citron“. Zijn vader komt van rattery Shita waar ik bevriend mee ben, zodoende dat Fawkes op mijn pad kwam en ik besloot met silvermane te gaan fokken.

zwartsilken2-tarteaucitron.jpg
Een zwart silvermane rat – gefokt en foto door Alexia Lime van La Tarte au Citron

De naam silvermane
Silvermane is op zich geen heel verkeerde naam voor deze vachtsoort, mits de kleur van de vacht zwart is. Zwarte silvermane ratten krijgen namelijk een zilverachtig uiterlijk, passend bij de naam. Echter bij agouti kleuren krijg je eerder een goud-achtig effect, dus past de naam niet. Daarbij komt de naam ook niet overeen met een naam bij andere diersoorten, wat meestal gebruikelijk is bij de naamgeving van nieuwe variëteiten.

Zo komt “cinnamon” voor bij verschillende (knaag)diersoorten en heeft de “chinchilla” kleur bij iedere soort gelijkenissen, zelfs als ze genetisch anders zijn. De naam silvermane is afgeleid van de naam van een slechterik uit de Spider-Man comics.

Overigens zijn er wel al verschillende “silver” variëteiten bekend bij de tamme rat, waaronder silver/silvered (een rat met verzilverde haren), silver fawn (bij ons bekend als argente), Russian silver (zilverblauw, een blauwe kleur), quicksilver (nog een andere blauwe kleur) en silver agouti (zilveragouti, de agouti variant van marter). Nog een “silver” variëteit er bij zou verwarrend kunnen worden.

silken.jpg
Een agouti silvermane rat – gefokt en foto door Mary Giles van Zephyr Stud

D’Argent in de Verenigde Staten
De grootste ratten- en muizenclub in de Verenigde Staten van Amerika is de AFRMA: American Fancy Rat & Mouse Association. Deze club had als eerste een standaard geschreven voor de silvermane en een nieuwe naam voor de variëteit gekozen: d’Argent.

D’Argent zou afgeleid zijn van een vergelijkbare kleur/ras bij konijnen, echter wordt dit konijnenras normaliter “Argenté” genoemd en alleen in de VS bestaat er de “Champagne d’Argent” en de “Creme d’Argent”. In het Frans betekend “d’Argent” ook helemaal niks, in ieder geval niet iets wat enige betekenis heeft.

Daarbij komt dat er bij ratten ook al een kleur is met de naam “argente”, waardoor er verwarring kan ontstaan.

Lang verhaal kort is ook de Amerikaanse benaming voor silvermane niet erg passend of logisch, al hebben ze in ieder geval wel een poging gedaan te kijken naar vergelijkbare kleuren bij andere soorten. Alleen jammer dat de naam nergens op slaat. ;)

silken-ondervacht.jpg
De haren bij silvermane – foto door Mary Giles van Zephyr Stud

Silken in Engeland
Ondertussen heeft de NFRS (de grootste Britse rattenclub) natuurlijk ook niet stil gezeten. Inmiddels is het silvermane gen ook in Engeland (en in de rest van Europa) aanwezig en is er nagedacht over een standaard en een andere naam.

Onlangs is er een besluit genomen en de silvermane gaat nu silken heten, verwijzend naar de zijdeachtige vacht. Het is toepasbaar op zowel zwart als agouti, alsook andere kleuren waarop de vachtsoort mooi toont (lichte kleuren zijn uitgesloten van de standaard).

Silken is geen naam die bij andere diersoorten voorkomt, wel komen de termen silk en silky/silkies voor bij sommige diersoorten en is de naam “silken” uniek genoeg om niet te verwarren met andere bestaande variëteiten van de tamme rat.

Persoonlijk vind ik het een erg passende naam. Het beschrijft precies wat de vachtsoort is: een gladde zijdeachtige vacht waardoor deze een glanzend effect heeft.

zijde.jpg
Silken (zijden) past goed bij de vachtkleur – Foto credit: Designed by rawpixel.com / Freepik

Silken standaard
De NFRS standaard voor silken staat momenteel onder de “Provisional Standard” (voorlopige standaard), dit is een categorie voor nieuwe variëteiten die nog niet (veel) geshowd zijn. De standaard luid:

“The coat on this variety should be long, fine, silky and held flat all over the body including the belly, although the fur here and on the head will obviously be shorter. Each hair to be translucent for approximately 2/3rds of it’s length with the bottom portion corresponding to the colour of the variety. The colour of the translucent portion to be dependent on the variety; silver for selfs and pale gold for agouti types, the exact shade will vary with the variety (eg agoutis will be darker than cinnamons). The undercolour, muzzle and around the eyes should correspond to the colour variety.
The translucent coat is usually fully developed by ten to twelve weeks and should remain in the adult.
These shall not be shown in pink eyed varieties, rex, pointed or pale coated varieties (exact list to be discussed)”

silken-2.jpg
Een silvermane rat – gefokt en foto door Mary Giles van Zephyr Stud

Silvermane wordt silken
Aangezien ik in de regel de standaarden van de NFRS aanhoud en ik de naam erg passend vind, ga ik vanaf nu de naam silken gebruiken in plaats van silvermane. De website wordt aangepast en ook op social media zal ik de term silken gaan gebruiken. Voorlopig zal ik waar mogelijk beide termen vernoemen totdat de nieuwe naam helemaal “ingeburgerd” is. :)

Met dank aan Mary Giles van Zephyr Stud en Alexia Lime van La Tarte au Citron voor de foto’s van silken ratten. Mijn eigen silkens zijn nog niet zo goed dus niet echt een goed voorbeeld voor de variëteit. ;)
Elian en een heleboel ratjes
Afbeelding

Shita
Contacteer:

Re: Blog: van silvermane naar silken

Berichtdoor Shita » za 15 feb 2020, 09:58

Leuke blog weer!

Elian schreef:BerichtbronBegin 2019 heb ik Fawkes uit Frankrijk gehaald, een chocolate silvermane man gefokt door rattery “La Tarte au Citron“. Zijn vader komt van rattery Shita waar ik bevriend mee ben, zodoende dat Fawkes op mijn pad kwam en ik besloot met silvermane te gaan fokken.

En ja ik ben heel goed in mensen ratten aansmeren :open:
Groetjes Sandra & de ratjes

❤️ Hebbes, Ham, Olwen, Quattro Formaggi, Peigi, Umay, Quesadilla,
Rajani, Squacquerone, Thiri, Ulenka, Vacherin, Wynn, Xinyi
❤️

55 engeltjes in gedachten †
Afbeelding
voortzetting van *de kaasjes* van Rattery Rapalje

JinX
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor JinX » za 15 feb 2020, 15:22

:rol:

Ik heb een hippe goudmane :tong:
Afbeelding
Kahn, Plague, Ironhide, Venom, Vengeance, Jayne, Wombat, Wash & Captain Malcolm Reynolds!

Shita
Contacteer:

Berichtdoor Shita » za 15 feb 2020, 16:38

Taina schreef:goudmane

ik las goudmijn :pasta: die wil ik ook wel!

❤️

Afbeelding

Elian
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Elian » za 15 feb 2020, 16:44

Shita schreef:Leuke blog weer!

Elian schreef:BerichtbronBegin 2019 heb ik Fawkes uit Frankrijk gehaald, een chocolate silvermane man gefokt door rattery “La Tarte au Citron“. Zijn vader komt van rattery Shita waar ik bevriend mee ben, zodoende dat Fawkes op mijn pad kwam en ik besloot met silvermane te gaan fokken.

En ja ik ben heel goed in mensen ratten aansmeren :open:

Ja alleen nu moet ik nog een echte Shita. :rol:
Elian en een heleboel ratjes
Afbeelding

JinX
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor JinX » zo 16 feb 2020, 16:09

Shita schreef:ik las goudmijn :pasta: die wil ik ook wel!

Dat had ik eerst ook getypt :rol:
Afbeelding
Kahn, Plague, Ironhide, Venom, Vengeance, Jayne, Wombat, Wash & Captain Malcolm Reynolds!

Shita
Contacteer:

Berichtdoor Shita » do 27 feb 2020, 06:46

Elian schreef:Berichtbron alleen nu moet ik nog een echte Shita.

ik zal het Ulenka influisteren :grin:

❤️

Afbeelding