Nieuwe ratjes erbij

Een vraag over gedrag of over het koppelen van ratjes? Stel 'm hier!
Ilze

Nieuwe ratjes erbij

Berichtdoor Ilze » ma 25 mar 2019, 20:00

Hoii,

ik heb sinds zondag weer 3 nieuwe ratten erbij gehaald. Deze dieren moesten weg omdat ze toch de katten leuker vonden dan de ratten. Hierdoor hebben ze een tijd lang veel te weinig aandacht gehad en zijn ze heel erg schuw/bang geworden wat opzich geen probleem is maar ze bijten ook alle 3. Ik wil ze zo snel mogelijk koppelen aan mijn andere 4 ratten maar maak mij hier een beetje zorgen over. De alfa van de groep Duivel is echt verschrikkelijk gemeen. Ze valt mensen aan en bijt door en laat dan vervolgens niet meer los. Ook laat ze de zwakste in de groep fay nooit met rust maar nog niet zo erg dat ik ze uit elkaar wil halen. Dan heb ik ook nog cruella die net zo erg was als duivel maar zij is heel erg bijgetrokken in de afgelopen maanden en bijt nu alleen nog uit nieuwsgierigheid. De dierenarts heeft gezegd dat duivel altijd zo zal blijven omdat ze enorm is door gefokt ze heeft hier geen last van en het gaat opzich wel goed in de groep. Was dit niet het geval zou ik haar moeten laten inslapen op advies van de dierenarts. De leeftijd van de ratten verschilt vanaf mei 2017 tot mei 2018. Ik wil ze zo snel mogelijk gekoppeld hebben in de hoop dat Bella en Fay ervoor zorgen dat de rest ook wat liever naar mij doet (klinkt raar maar het is ook gebeurt met Cruella dus ik heb hoop :fluit: ) Ik weet niet hoe ik de koppeling moet beginnen. Mijn ouders hebben gezegd dat als het niet lukt Duivel weg moet omdat ze voor onrust zorgt. dit wil ik voorkomen! De kooien staan nu naast elkaar er zit wel zo een 10 cm tussen de kooien uit voorzorg. Ik hoop wat van iemand te horen en zo deze diertjes te kunnen helpen.
Baasje van 7 leuke ratjes met allemaal hun eigen kwaaltjes :rol:

Duivel, Cruella, Ella, Bella, Merkel, Fay, May

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Els
Beheerder
Contacteer:

Re: Nieuwe ratjes erbij

Berichtdoor Els » vr 29 mar 2019, 10:10

Wat verdrietig weer weer, dat die mensen de ratjes minder leuk vonden dan de katten.

Maar gelukkig zitten ze nu bij jou.

Om te beginnen lees ik dat je de kooien naast elkaar hebt staan, met zo 10 cm tussen ruimte.
Dit is helaas fout. Ze ruiken elkaar zo, en dat maakt de spanning alleen maar hoger, en erger.

Wat betreft de inro: raad ik aan om ze samen in een kleine duna kooi te zetten, met alleen
water en eten, voor de rest echt niets erbij.
Doe dit vroeg op de dag, en zorg dat je erbij kan blijven.
Neem een opgerold krantje bij de hand, voor als je er echt tussen moet gaan komen.

De nachten zijn vaak het ergst, dus hou ze bij je bed.

Het is dan afwachten, om te kijken hoe dat gaat verlopen.
En gaat het langzaam goed, bouw dan veder op. Maar doe dat in dit geval niet te snel.
Gaat het goed laat het dan weten, en ik zal je veder helpen.

Wat betreft de dierenarts, daar ben ik het niet mee eens, dit ratje hoeft zeker niet ingeslapen te worden.

Mocht het echt niet gaan, breng het ratje dan naar een goede opvang, want daar
zijn ze echt goed met hele moeilijke ratjes.

Je zou ook nog kunnen vragen, of een opvang je wilt helpen met de intro,
of dat ze dat voor jou willen doen.
Afbeelding

Ilze

Berichtdoor Ilze » vr 29 mar 2019, 22:12

o wat erg! Ik ga meteen de hokken uit elkaar halen. Ik heb nog een kleien hamsterkooi staan ( 50cm bij 25 cm) Kan ik deze hier ook voor gebruiken? Ik ga zeker deze methode een keer proberen ik hoor echt iedereen erover. Moet ik ze dan gewoon gelijk in de kooi zetten? en wanneer moet ik ingrijpen? moeten er ook pauzes tussen dat ze even bij kunnen komen van de stress? en wat bedoelt u precies met verder opbouwen? Ik heb veel over deze methode gehoord maar hoe het allemaal werkt geen idee.

Ik was het ook absoluut niet met de dierenarts eens en ze blijft ook gezellig hier bij mij ik hou namelijk ziels veel van haar ookal is ze niet helemaal goed. Zolang ze eet, drinkt, goed in de groep ligt en natuurlijk pijn vrij is hoor je mij niet klagen over haar. Ik denk dat ik inderdaad iemand ga vragen om te helpen met de intro of dat zij het voor mij willen doen. Dit heb ik vorige keer ook gedaan en met 2 uur had ik ze al terug in dezelfde kooi en geen problemen gehad dus ik denk dat ik dat weer doe om onnodige wondjes te voorkomen. Ik ga voor volgende week pas ergens een afspraak maken zodat ze eerst even die irritatie kwijt kunnen die ik veroorzaakt heb door de kooien zo dich bij elkaar te zetten.

Ik zie ook steeds vaker weer advertenties staan met ratjes het is gewoon zo sneu. Ik heb deze ook weer in een opwelling gehaald. Ik weet dat dat niet goed is maar ik had alles wat ik voor ze nodig heb en zag ze graag beter krijgen. Ik heb ze nu nog geen eens een week en ze laten zich al veel beter zien een aanhalen.

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » za 30 mar 2019, 11:33

Dat hamsterkooitje is wat mij betreft prima voor een into.
Hij is niet te groot, en dat moeten we hebben.

Je zet ze dan allemaal meteen in de kleine kooitje.
In dat kooitje moeten ze dus gaan uitzoeken/vechten wie uiteindelijk de alpha gaat worden.

Er zijn hele makkelijke intro's, die zijn zo klaar.

Dan heb je de intro's, die iets moeilijker zijn, omdat ze er niet snel uitkomen wie de alpha
gaat worden, dan zijn er zeg maar meer ratjes die het willen gaan worden, en dus niet snel willen
accepteren wie het uiteindelijk gaat zijn.
Dan kost dat meer tijd.

En dan zijn er de extreem moeilijke intro's. Waar bij ze er maar blijven vechten om de alpha
te willen zijn, geen 1 wilt zich dan overgeven.
En dan ben je echt wel heel lang bezig.

In het kleine kooitje zullen ze dat dus moeten uitzoeken.
Ze zullen tegen elkaar op kunnen staan, net alsof ze boxen.
Ze zullen elkaar gaan omgooien, 1 komt er dan te liggen en de ander gaat er bovenop staan.
Dan is het kijken of degene die onderop ligt zich over wilt gaan geven, door gewoon rustig te blijven liggen.
Ze kunnen gaan egelen, dan gaan de haren van een ratje overeind staan. Dan zijn ze echt boos.
Er kan veel gepiep komen.

Dit zijn allemaal normale dingen die in een intro voorbij kunnen komen.
Dat is dus het uitvechten wie de alpha gaat worden.

Met ingrijpen bedoel ik echt als het er wel heel hard aan toe gaat.
Dus echt met bijten, en als er bloed aan te pas gaat komen.
Word het echt met heel erg met grote wonden, dan moet je ze uit elkaar gaan halen.

In de nacht dan worden ze actiever, dus denk je dat dan overdag gaat het goed, dan kan het s'nachts
weer helemaal omdraaien.

Ik heb met de jaren geleerd, dan je een into beter heel rustig kan aanpakken.
Dus niet te snel wil uitbreiden naar de grote kooi, waar vaak weer even de strijd opnieuw kan beginnen.
Want je kan zo weer helemaal terug bij af zijn.

Als de rust is gekomen in de kleine kooi, en er is geen gedonder meer, en ze gaan lekker allemaal bij elkaar liggen.
Laat ze dan gerust daar lekker zo 3 dagen zitten.
Na die dagen ga je uitbreiden, dus dan doe je een huisje/hangmatje toevoegen.
Kijk of ze daar zonder ruzie lekker samen in gaan liggen.
Lukt dat niet huisje eruit, en weer een paar dagen wachten.

Gaat het wel goed met het huisje, lekker weer een paar dagen laten zitten.

En daarna kan je weer veder uitbreiden, door ze naar de grote kooi te verhuizen.
en daar begin je weer opnieuw net als het kleine kooitje.
Dus alleen water en eten.

Vaak komt er weer even wat gedonder zodra ze in de grote kooi komen, dus pak dat rustig
aan.

Helaas heb ik al heel vaak te maken gehad met moeilijke intro's.
Zelf zo moeilijk, dat ik dacht hoe ga ik dat ooit goed krijgen.
Maar uiteindelijk is het mij altijd gelukt.
Heel veel geduld, en niet te snel willen, is de sleutel

Wat betreft dat je de ratjes heb opgehaald.
Je hebt je hartje gevolgd.
Je deed dat uit liefde voor de ratjes.
En ik vind dat niemand daar iets over te oordelen heeft.

Dit forum is er om elkaar te helpen, allemaal bij elkaar hebben we heel veel
ervaring.

Je mag me ook gewoon met je aanpreken hoor of Els. :ja:
Afbeelding

Ilze

Berichtdoor Ilze » za 30 mar 2019, 18:26

Okay top! Ik heb besloten dat ik de intro helemaal alleen ga proberen en er 1 dag vrij neem van school dat ik 4 dagen heb om goed op te letten. Het voer moet dat wel in een bakje of moet dat gewoon los? en moet er wel bodembedekking in of liever niet? en morgen ze er tijdens de koppeling ook uit gehaald worden om te knuffelen? Elke avond liggen ze namelijk naast me op bed als ik huiswerk maar en t is toch saai zonder hun. :grin:

Ik denk dat het een rustige koppeling word aangezien de hokken naast elkaar hebben gezeten en ze al neus aan neus hebebn gestaan zonder problemen en ze lijken heel erg qus gedrag op elkaar.

Sorry voor de vele vragen maar ik heb liever 10 vragen te veel gesteld dan 1 te weinig. Echt heel erg bedankt dat je mij hiermee wil helpen ik waardeer het heel erg!

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » zo 31 mar 2019, 09:30

Wat goed dat je het zelf gaat proberen, en daar tijd voor vrij maakt.

En je mag alles vragen wat je maar wilt, daar zijn we hier voor.

Ja hoor gewoon bodembedekker in de kooi doen.
Je kan er om het wat warmer te maken wat velletjes keukenpapier bij gooien.
Kunnen ze toch een lekker bedje maken.

Het eten kan je los strooien, maar ikzelf gebruik gewoon altijd een bakje.

En ja hoor je mag ze gewoon lekker s'avonds. bij je nemen.

En het zou echt fijn zijn, als het een makkelijke intro zal worden.
Ratjes kunnen je altijd blijven verbazen.

En ik help je met alle liefde.
Ook ik heb alles moeten leren,en dan is hulp juist zo fijn.
Afbeelding

Ilze

Berichtdoor Ilze » zo 31 mar 2019, 17:57

Okay super! Dan ga ik het woensdag allemaal klaar zetten en dan kan ik donderdag ochtend vroeg beginnen. Mijn ouders vinden dat al mijn dieren op mijn kamer moeten staan wat ik ook begrijp maar het staat nu erg vol dus heb ik de 2 ratten kooien een kwartslag moeten draaien om ze een beetje uit elkaar te kunnen krijgen. De deurtjes van de kooien kunnen nu van beide kanten tegelijk open, ik hoor dat dit ver genoeg uit elkaar is. Ik zal het eten los strooien zodat ze allemaal zeker iets te eten krijgen ook zal ik 3 flesjes water ophangen dat ze daar ook mogelijkheid tot hebben. Ik vroeg me ook nog af hoe ik ze het beste in de hamsterkooi kan zetten. Moet ik beginnen met de zwakste of de 2 alfa's of gewoon lekker alles door elkaar? Ik heb met een ratje een probleem en dat is een van de alfa's genaamd Duivel. Duivel haat het om aangeraakt te worden en valt dan ook echt goed aan ze bijt hierbij echt diep door en laat niet meer los tenzij je water gebruikt of haar erg laat schrikken. Ik til haar nooit op en aai haar ook niet puur omdat ze het niet wilt. Ik wil haar best aandacht geven maar wil niet over haar grenzen gaan. ik geef haar wel gewoon snoepjes en alles dus aandacht krijgt ze wel maar niet qua knuffels. duivel heeft hier geen probleem mee en ik ook niet alleen zal het wel een probleem kunnnen worden in de koppeling denk ik. Het liefst heb ik duivel ook als eerste in de hamster kooi zodat ze er zelf in kan lopen en ik haar niet hoef te dwingen door haar erheen te leiden en met iets achter haar kont zodat ze niet terug kan. Het klinkt heel zielig maar dit is wat voor haar het beste werkt mij maakt het niks uit om gebeten te worden en ik ben ook absoluut niet bang voor haar ,ik heb alles met haar geprobeerd maar het is gewoon geen mensenrat en dat is okay ze heeft veel meegenmaakt en ik moet gewoon van haar houden om wie zij is en hoe ze zich laat zien.

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » ma 01 apr 2019, 14:39

Dan zet je Duivel, gewoon als eerste in de duna.
Het maakt niet echt uit wie er het eerst in gaat, ze moeten er toch allemaal in.

Dus gewoon doen wat voor jou het makkelijkste is.

Duivel doet z'n naam wel eer aan zo te lezen.

Wat ik altijd deed, als een ratje mij beet, en dan ook echt goed vast hielt,
was met een potje snoepjes schudden, in mijn geval pijnboompitjes.
Op een gegeven moment wist het ratje dat het om iets lekkers ging, en liet dan los.
Afbeelding

Ilze

Berichtdoor Ilze » ma 01 apr 2019, 18:43

Okay super dan gaat duiveltje eerst. Ja dat doet ze zeker het is echt een heks hahaha cruella ook maar zij is gelukkig een beetje aan het veranderen en kont nu rustig bij de rand van de kooi kijken ze bijt ook maar heel erg nieuwsgierig en ook niet door wat ze dan eerst wel deed.

Super bedankt voor de tip ik ga het zeker proberen als ze eenmaal bij elkaar zitten. Maar ik wil ook niet te veel over haar grenzen gaan word namelijk deze maand al 2 jaar en is niet anders gewend .

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Ilze

Berichtdoor Ilze » di 02 apr 2019, 22:22

Helaas mag ik ze van mijn moeder niet zelf koppelen, ze vertrouwd het niet en vind het zielig om ze in de hamsterkooi te stoppen met ze 7e. Ze heeft dus achter mijn rug om een afspraak gemaakt bij de kinderboerderij waar we de vorige ratjes ook hebben laten koppelen. op dit moment vind ik het niet eens heel erg ik had ze vorige keer al binnen 2 uur terug en dat scheelt mij ook weer een hoop stress. Als ik er later nog niet helemaal mee eens ben hoe ze op elkaar reageren kan ik ze altijd nog in de hamsterkooi zetten voor een dagje of 2. Het is niet hoe ik het gewild zou hebben maar ik durf het nu absouluut niet meer aan en dat voelen de ratjes ook aan.

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » wo 03 apr 2019, 09:11

Als je het op die manier wilt laten koppelen, dan is dat toch ook prima.

Maar het is echt niet zielig om ze even heel klein te zetten.
Je doet dat vooral voor hun eigen bestwil.

En 2 uur zegt niets.
Het kan 2 uur goed gaan, het kan 6 of 8 of 10 of 12 uur goed gaan.
Het is pas goed als ze zeker 24 uur samen zitten zonder gedonder.
Afbeelding

Ilze

Berichtdoor Ilze » wo 03 apr 2019, 14:39

Klopt daar ben ik mij ook van bewust en heb ik tegen mijn moeder verteld en besproken en nu ineens mag ik het weer doen dus blijkbaar ga ik nu zelf weer koppelen. Dan ik ga morgen middag beginnen met de koppeling een heb dan tot maandag ochtend om ermee bezig te zijn.

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » do 04 apr 2019, 07:25

Knap dat je het toch zelf gaat doen.
En alvast heel veel succes.

En maak je niet te druk, het kan ook zomaar allemaal mee gaan vallen.
Ratjes blijven je soms verbazen.
Afbeelding

Ilze

Berichtdoor Ilze » di 09 apr 2019, 23:20

Super bedankt! De planning was om morgen ochtend te beginnen maar er is helaas weer iets tussen gekomen. Fay heeft bloed bij haar doos en heftig ook. Ze lijkt hier ook pijn aan te hebben en de andere ratten zaten hier steeds aan. Ik heb haar apart gezet en ga morgen met haar meteen naar de dierenarts maar ben bang voor het ergste. Ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan om haar alleen te zetten maar bij de andere ratten was ze steeds aan het piepen wanneer ze nu wel terug wil. Ik ben enorm bang haar te verliezen zeker omdat ze al 2 jaar is en altijd de zwakste is geweest dit is dan ook waar ik mij nu al klaar voor maak. Ze zit nu in een ruim schoon hok met eten en drinken aan alle kanten van de kooi en dan nog 2 losse dekens voor als ze het koud krijgt. Ik maak me al een paar dagen zorgen om haar en zie nu waarom. Het lijkt heel erg op bloed door de grote hoeveelheid en de plek maar er is ook nog een mogelijkheid dat het porfyrine kan zijn? Hier heb ik net over gelezen en dat kan ook maar ze piepte niet speels of iets in die richting dit was echt een pijn piep. Ze probeert nu steeds naar de groep terug te gaan maar ik zet haar niet terug voor de zekerheid. ik heb liever dat ik me veel te druk maak en haar terug moet koppelen aan de groep dan dat ik denk zal wel goed komen en dat ik morgen een halve rat tegenkom in de kooi samen met de andere.

Overleden ratjes:

Silver, Sky

Ilze

Berichtdoor Ilze » vr 12 apr 2019, 23:00

We zijn met haar naar de dierenarts gegaan en ze heeft antibiotica gekrgen voor 10 dagen. We geven het haar maar het lijkt alleen maar sclechter met haar te gaan. Ik weet niet of dit komt doordat ze alleen moet zitten of de ziekte is. Ik ben bang dat het haar laatste dagen zijn. Maar ik zou dat goed kunnen verwerken aangezien ik dan weet alles gedaan te hebben wat ik kan en zeker weet dat ze hier een gelukkig leven heeft gehad. Ik weet niet of ik nu al kan beginnen met het introduceren van de groepen en later Fay kan toevoegen of dat dat niet mogelijk is door te veel stress of iets. Hiebij hoop ik dan ook een beetje hulp te kunnen krijgen.

Overleden ratjes:

Silver, Sky