Intro

Een vraag over gedrag of over het koppelen van ratjes? Stel 'm hier!
SvL

Intro

Berichtdoor SvL » ma 08 jul 2019, 20:49

Hoi iedereen,

Mijn oudste ratje is laatst overleden, waardoor er één ratje overbleef. Omdat het overgebleven ratje ook niet meer super jong is (1,5 jaar), heb ik besloten om er rittens bij te nemen.
De intro op neutraal gebied ging goed, iedereen ging steeds eventjes aan elkaar snuffelen en vervolgens ging iedereen bij elkaar knuffelen.

Echter sinds ik ze naar de Duna verhuist heb is het wat onrustig geworden. Ik vind ze als ze lui zijn 9 van de 10 keer wel met z’n allen op elkaar liggend, maar mijn volwassen ratje accepteert het speelse gedrag van de rittens soms niet.
Het is niet zo dat ze het er steeds maar op één gemund heeft, maar ze pakt iedereen aan. Soms als een ritten naar haar toe komt in een drukke bui gaat ze gelijk recht overeind staan en dan boksen ze wat. Ook begint ze soms met egelen en duwt ze de ritten opzij, of springt ze ineens boven op ze.
Ze bijt niet, godzijdank, maar ik weet niet of het een goed teken is. Ze blijft er ongeveer ook een minuutje opzitten voordat ze wegloopt.
Zijn de ratten nog de rangorde aan het maken? Is dit normaal gedrag? Of is mijn oudste rat gewoon een chagrijn? Ze zitten nu 2 dagen samen. De rittens zijn 200 gram of zwaarder, dus ze kunnen wel tegen een stootje, maar ik ben gewoon bang dat het een keer uit de hand kan lopen. Er zit nog geen hangmat in de duna omdat het dus nog niet echt rustig is soms...

Ik heb ze ook al eens een aantal uur in een klein reismandje gezet en dan gaan ze gewoon op een groot hoopje slapen. Overal lijkt het goed te gaan, behalve in de duna :vraag: . En ik wil zeker weten dat alles onder controle is voordat ik ze in een grotere kooi doe samen. Het zijn overigens allemaal vrouwtjes.

Ik hoor graag jullie advies, dit is mijn eerste intro en ik wil dit echt niet verpesten. En ik wil zeker niet dat er gewonden vallen. :zielig:

Meep

Re: Intro

Berichtdoor Meep » di 09 jul 2019, 09:33

2 dagen is niet zo lang, ze zal nog wat meer tijd nodig hebben denk ik. En tja het is ook wel irritant natuurlijk, 2 stuiterballen om je heen de hele tijd. :rol:
Als ik het zo lees wil jou oudste de 2 jonkies gewoon op hun plek zetten. Ik zou het wat meer tijd geven. Misschien gaat het beter als ze in de grote kooi zitten daar je oudste zich makkelijker kan terug trekken als dat grut te druk doet, maar aangezien het al een geleden is dat ik intro's heb gehad weet iemand anders er vast meer over te vertellen. :smile:
<3O~ rattige knuffel van Sirius, Snuitje, Peper & Bliksem <3O~

Els
Beheerder
Contacteer:

Re: Intro

Berichtdoor Els » wo 10 jul 2019, 15:51

Ik ben het helemaal eens, met Meep.
Alleen zou ik ze toch nog even iets langer in de duna laten zitten.
Kijken of er toch nog wat meer rust komt.
Afbeelding