Rattenvoer

Alles over wat je ratjes kunt voorschotelen aan droogvoer, snacks en extra's.
Anitajfp

Rattenvoer

Berichtdoor Anitajfp » zo 10 mei 2020, 22:16

Hallo,
wij hebben onze ratjes nu 6 weken en we voeren selective rattenvoer. De fokker zei dat dit goed was, maar je ook goedkoper voer kunt lopen aangezien je betaalt voor het merk. Ik wil graag een mix en die dan verspreiden zodat ze het moeten zoeken. Dat is naar mijn mening beter dan standaard brokken in een bakje.
Wij hebben dan ook nu reggie rat mix gekocht.

Bij de ingrediënten staat dat er mais en alfalfa in zit. Ik heb gehoord dat dit niet goed is.
Hieronder heb ik 2 foto’s. (Wel in het Engels, sorry :boe: )
Ik weet niet of ik het kan geven en ik wil geen risico’s nemen. Is er iemand die hier meer over weet?
Bijlagen
EDA02BE1-8EE8-418B-B7C7-7B4790CDBE31.png
A351B65B-452D-4B75-9A8F-3C3F9FB734B1.png

Elian
Moderator
Contacteer:

Re: Rattenvoer

Berichtdoor Elian » ma 11 mei 2020, 15:56

Dat is Amerikaans gewauwel enklopt niet. Ratten mogen gewoon mais, Europese kwaliteit mais is gewoon veilig voor ze. In Amerika zijn ze heel erg anti-mais omdat daar nog wel eens een schimmel op kan zitten. Alfalfa mogen ze ook gewoon, het zorgt helemaal niet voor blokkades. Meen dat gedroogde alfalfa niet heel voedzaam voor ze is, vers gekiemd is beter maar gedroogd kan ook geen kwaad.

Reggie Rat ben ik persoonlijk geen fan van, meen dat er in Engeland fokkers merkten dat ratten er eerder tumoren op de oude versie kregen en de nieuwe versie heeft een eiwitgehalte van 18% maar geen dierlijke eiwitten, dus voor zowel jonge ratten als volwassen ratten niet ideaal. Zelf geef ik liever geen soja aan rittens aangezien soja mogelijk de groei kan remmen, al heb ik nooit effectief problemen opgemerkt en er zijn zat rittens groot geworden op Science Selective ed (wat ook vol zit met soja).
Elian en een heleboel ratjes
Afbeelding

Lucazu

Re: Rattenvoer

Berichtdoor Lucazu » di 26 mei 2020, 23:54

Ja, ik heb ook gehoord dat mais slecht is. Nooit wat van gemerkt, gewoon prima in een mix.
Ik ben net als Elian ook geen fan van de meeste mixen die je in de standaard dierenwinkels kunt kopen, het mist vaak toch wel wat, of er zit weer net iets verkeerds in. Behalve inderdaad science select, maar ratten houden toch wel van variatie, daarom meng ik het Scuttling Gourmet met science select. (Scuttling Gourmet word ook op dit forum door pet-design aangeboden bij de shops)
Ratten vinden eten zoeken dat verspreid in de kooi ligt heel leuk, top dat je dat doet :D er zijn ook eventueel snuffelmatjes, die zijn ook erg leuk om eten in te verstoppen.