Zwanger van bruine rat?

Medische ervaringen en vragen. Ga met een zieke rat altijd gelijk naar de dierenarts. Ook bij twijfel gelijk de dierenarts inschakelen. Dit forum is niet ter vervanging daarvan!
Bente17

Zwanger van bruine rat?

Berichtdoor Bente17 » za 16 mei 2020, 09:57

Hallo allemaal,
Twee weken geleden, op 1 mei, was ons ratje Ayla buiten ontsnapt. Ze zwierf acht dagen rond in de tuin voordat we haar konden vangen. Nu, 16 mei, lijkt het alsof haar buikje steeds dikker begint te worden. Kan het zijn dat ze zwanger is van een wilde rat?!? We weten wel zeker dat daar bruine ratten zitten. En als dat zo is, zijn de jongen dan niet ongezond en bang? En natuurlijk als aller belangrijkste: als ze echt zwanger is van een bruine rat, wat moeten we dan doen?
Groetjes Bente

Bente17

Re: Zwanger van bruine rat?

Berichtdoor Bente17 » ma 18 mei 2020, 18:59

Hoi, we hebben nu op internet gevonden dat het mogelijk is dat een tamme rat zwanger is van een bruine rat (rattus norvegicus).
Waarschijnlijk is dit bij ons ratje het geval. Maar nog steeds hebben we vragen. Is het gevaarlijk voor ons ratje om zwanger te zijn van een wilde rat? Ze is pas 9 weken, dus dat is sowieso geen gezonde leeftijd voor een nestje. En als de rittens er zijn, wat voor ratjes worden dat? Kunnen ze ziektes op mensen en andere ratjes overbrengen? Zullen ze nooit tam worden?
Graag horen we antwoord!
Groetjes Bente

Shita
Contacteer:

Berichtdoor Shita » di 19 mei 2020, 05:46

Volgens mij worden ratjes die buiten hebben gelopen tegenwoordig altijd getest op leptospirose (als ze bij de opvang binnen komen..) en dat zal niet zonder reden zijn.

Weet eigenlijk niet in hoeverre ze nog actief is, maar ik zou als ik jou was even contact opnemen met Jill van Wild Rats Sanctuary (voorheen opvang Rattenpootjes) https://m.facebook.com/Rattenpootjes/
Groetjes Sandra & de ratjes

❤️ Hebbes, Ham, Kalli, Kyan, Olwen, Orinda, Quattro Formaggi,
Peigi, Umay, Quesadilla, Rajani, Squacquerone, Thiri, Ulenka
❤️
52 engeltjes in gedachten †

voortzetting van *de kaasjes* van Rattery Rapalje❤️

Elian
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Elian » vr 22 mei 2020, 17:26

Zou idd contact opnemen met Jill en/of Rattenopvang Ratopia, die hebben veel ervaring met (half)wildjes. Ook zou ik contact opnemen met de dierenarts voor
a) leptospirosetest, en
b) overleggen of de zwangerschap afbreken met galastop een optie is.
De meeste dierenartsen weten niet van het gebruik van galastop bij ratten voor het afbreken van zwangerschap, maar in Engeland wordt het wel meer aangeraden en toegepast. De rat heeft er zelf geen last van, de ongeboren vruchten worden meestal gewoon weer geabsorbeerd door het lichaam. Klinkt misschien naar, maar persoonlijk vind ik het een hele goede optie voor in zulke situaties. Het dametje is veel te jong voor een nestje en halfwildjes zijn niet zoals gewone tamme ratten, die hebben speciale verzorging nodig dus ook speciale baasjes.
Elian en een heleboel ratjes
Afbeelding

Bente17

Berichtdoor Bente17 » ma 25 mei 2020, 17:19

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! We hadden al een mail gestuurd naar opvang Rattenpootjes, maar later had ik pas gezien dat Jill gestopt was met het opvangen van ratjes en dus ook geen mails meer ging beantwoorden... Daarom hebben we nu ook opvang Ratopia een mail gestuurd.
Groetjes Bente

Bente17

Berichtdoor Bente17 » ma 25 mei 2020, 17:22

Oh ja en een galastop is geen optie meer... Ayla is vandaag bevallen! 12 rittens :boe:

Hest

Berichtdoor Hest » ma 25 mei 2020, 18:57

Ai, wat spannend. Hopelijk krijg je snel antwoord.
Be oxygen.

Bente17

Berichtdoor Bente17 » wo 27 mei 2020, 13:14

Hallo, ik heb nog geen mail terug gekregen van opvang Ratopia. Heeft iemand op dit forum misschien ervaring met halfwilde ratten?

Hest

Berichtdoor Hest » wo 27 mei 2020, 17:30

Hoi, geen ervaring mee, niks nuttigs te melden op dat vlak.

Heb je enig idee als je ze zo ziet of ze heel anders zijn dan 100% tamme rat rittens? En doet Ayla het verder goed?
Be oxygen.

Lucazu

Berichtdoor Lucazu » wo 27 mei 2020, 20:12

Oh zo jong al moeder, ik heb ook niks nuttigs te melden maar hoop dat alles goed verloopt en Ayla gezond is. Heel veel succes!

Bente17

Berichtdoor Bente17 » do 28 mei 2020, 11:52

Ja hoor het gaat goed met de rittens! Ayla is wel heel beschermend, als iemand met zijn hand in de kooi komt wordt 'ie gebeten. Het is niet doorbijten, alleen een beetje 'proeven'. Ze bedekt de rittens ook helemaal met wc-papier! Maar ze zorgt wel heel goed voor ze, ze zit vaak op het nest. Ik zie nu nog geen verschil tussen deze halfwilde ratjes en tamme ratjes.

Bente17

Berichtdoor Bente17 » do 28 mei 2020, 11:54

Hier zijn nog wat foto's!
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-05-28 om 11.53.34.png
Dit waren de rittens toen ze 1 dag oud waren
Schermafbeelding 2020-05-28 om 11.53.27.png
Dit zijn de rittens nu