Bijten Ratje vrouw.

Een vraag over gedrag of over het koppelen van ratjes? Stel 'm hier!
PiggyBeer

Bijten Ratje vrouw.

Berichtdoor PiggyBeer » ma 18 mei 2020, 12:07

Spekkie onze vrouwtjes rat, van ongeveer 4 maanden. Heeft een vervelende eigenschap dat ze bijt als je met je vinger door de tralies doet, en als je in de kooi komt. En ze loopt ondersteboven aan het dak. En dan laat ze zich vallen. Dit gebeurt ook voor vandaag voor het eerst en haar val is dan van 73 centimeter.

Weet iemand wat dit gedrag veroorzaakt. Ze komt niets te kort en word ook dagelijks ongeveer een uur uitgelaten. En dit deed ze nooit. Het begon met bijten door de tralies en nu ook in de kooi.

Groetjes Loraine & Daniel

Shita
Contacteer:

Re: Bijten Ratje vrouw.

Berichtdoor Shita » di 19 mei 2020, 05:56

Ik neem aan dat het happen is en niet doorbijten, of is het echt tot bloedens toe? Als dit gedrag iets van de laatste tijd is, kan het best met de leeftijd te maken hebben (puberteit). Maar is dit het ratje waarvan onlangs het vriendinnetje is overleden, en zo ja zit ze nu dan alleen? Dat kan zulk gedrag ook triggeren (of versterken) namelijk.

Edit: ik lees net dat je nog enkele vrouwtjes hebt, dus ga er gemakshalve maar vanuit dat ze allemaal samen wonen en er dus geen ratje alleen zit. ;-) Hoe oud zijn je andere ratjes, zijn ze allemaal ongeveer van dezelfde leeftijd...?

Weet even niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij "ze loopt ondersteboven aan het dak" maar misschien helpt het als je een foto van de kooi erbij laat zien.
Groetjes Sandra & de ratjes

❤️ Hebbes, Ham, Kalli, Kyan, Olwen, Orinda, Quattro Formaggi,
Peigi, Umay, Quesadilla, Rajani, Squacquerone, Thiri, Ulenka
❤️
52 engeltjes in gedachten †

voortzetting van *de kaasjes* van Rattery Rapalje❤️

PiggyBeer

Berichtdoor PiggyBeer » di 19 mei 2020, 08:45

Hallo shita,

Dank je voor je reactie. Ja ze bijt tot bloedend toe! Doet pijn en begin nu ook bang van haar te worden. Ze zit nog met 3 meiden die het niet doen. Alle 4 zijn ze even oud. Het lukt mij niet om een fotootje hier te plaatsen, maar ik bedoel dat ze ondersteboven aan de tralies hangt, dit doet Snowy ook denk dat ze het heeft afgekeken. Ik vraag mij af of ze geen pijn heeft, maar ik zie niets. Daarnaast vecht ze veel met de anderen ratjes. Ik vind dit zo triest voor haar maar ook voor ons. Ik zit al te denken om haar met handschoenen aan te pakken.

Groetjes Loraine en Daniel.

Elian
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Elian » vr 22 mei 2020, 17:23

Klinkt als gefrustreerd territoriaal gedrag, iig het bijten in de kooi. Doet ze het buiten de kooi niet en is ze uit de kooi te lokken? Want dan zou ik dat gaan doen, en sowieso geen vingers meer door de tralies. ;) Als ze echt onhandelbaar blijkt en het verbetert niet is een bezoekje aan de dierenarts wel op zijn plaats, iig om pijn/ziekte uit te sluiten en om dan castratie te overwegen. Ook bij dames kan castratie (verwijdering van baarmoeder + eierstokken) erg helpen als ze last hebben van hormonale agressie.
Elian en een heleboel ratjes
Afbeelding