aribolds Ratsels

Je eigen ratten dagboek
aribold
Forumtechneut
Contacteer:

Re: aribolds Ratsels

Berichtdoor aribold » za 03 nov 2018, 18:01

Tja, het houdt hier even niet op met de gezondheidsproblemen.
Woensdag zaten we weer bij de dierenarts. Ik vertrouwde Suki's en Laika's luchtwegen niet.
Op een röntgenfoto was een vlek te zien bij Laika's longen. Ze zit nu aan de Flagyl.
Voor deze dame beginnen de kwaaltjes toch wel erg op te stapelen.
Afbeelding

wendy

Berichtdoor wendy » za 03 nov 2018, 20:11

Awww arme ratsels!
Soms blijf je maar bezig met ze
Hopelijk snel iedereen weer gezond

aribold
Forumtechneut
Contacteer:

Berichtdoor aribold » zo 04 nov 2018, 11:56

Ik hoop het ook.
Laika lijkt wel wat meer energie te hebben ondertussen. Ik probeer haar zo lang mogelijk in de grote kooi te houden, zodat ze haar spieren zo veel mogelijk blijft trainen, maar ik heb ondertussen wel extra trapjes en klimhoutjes toegevoegd, voor de stukjes waar klimmen te riskant of moeilijk is voor haar.

Ik was het even vergeten, maar omdat we niet precies weten hoe oud Black is, heb ik zijn geboortedatum geschat op 1 november. Hij is dus net 2 jaar oud geworden! :hoera:
Afbeelding

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » zo 04 nov 2018, 17:33

:pom: Gefeliciteerd met deze heugelijke ratten-mijlpaal, Black :pom:

En ik duim voor de door zoveel ziekte geplaagde Laika :duimen:
Zet em op meisje! rat jeej

Had Suki geen meds nodig voor de luchtwegen, Arnd?

aribold
Forumtechneut
Contacteer:

Berichtdoor aribold » wo 19 dec 2018, 19:41

Oeps! al even niet meer in dit topic gekeken... :bloos:

Suki heeft geen medicatie gehad voor haar luchtwegen.
Ze is inmiddels wel weer een paar keer bij de dierenarts geweest omdat ze weer 2 tumoren had. Die zijn vandaag weggehaald. De operatie ging snel en Suki was ook snel weer helemaal bij.

Met Laika's longen is het langzaam beter gegaan, maar haar andere kwalen werden erger. De tumor in haar lies werd de laatste weken snel groter en haar achterpootjes deden bijna niks meer. Ondanks het bijvoeren met papjes en snacks, bleef ze afvallen. Ze werd steeds aanhankelijker en genoot flink van aaitjes en aandacht van mij. De afgelopen weken heeft ze iedere dag een paar uur in mijn trui geslapen, geknarst en geplopt. Gisteren zag ik dat ze regelmatig wat met haar oogjes zat te knijpen en dat ze ook geen zin of energie meer had om nog te klimmen in de kooi. Ik heb haar vandaag in laten slapen.

Ik zal Laika flink gaan missen. Door alle medische toestanden (5 operaties, 10 maanden Finilac voeren, de laatste 6 weken ook nog antibiotica) hebben we een heel hechte band gekregen en veel tijd samen doorgebracht. Laika was een grote dame die door hormoonproblemen een regelrechte bitch geweest is, maar na haar castratie is ze langzaam veranderd in een lieve knuffel. De alfa-rol die ze ooit graag had willen hebben, is door haar zus Suki opgepakt en daar had ze gelukkig al snel vrede mee. Black zal haar het meest gaan missen denk ik, die sliep de laatste tijd meestal bij Laika.
Laika is net geen 2 jaar en 5 maanden geworden. De gedachte dat ze zonder de goede medische zorg van Karin nog geen 2 jaar gehaald zou hebben, en dat ze die extra tijd nog echt heeft kunnen genieten is een grote troost.

Laika ritten.jpg

20160925_230951.jpg

Laika boomstam.jpg
Laika 30-7-2016 - 19-12-2018
Afbeelding

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » wo 19 dec 2018, 20:58

Ook hier heel veel sterkte met het verlies van kou Laika. :troost:
Ze was een speciaal meisje

En Suki, snel weer beter worden meisje.
Afbeelding

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » do 20 dec 2018, 01:43

Ach, was het dan toch al tijd om te gaan voor Laika? :(
Maar ze werd dus echt oud en was duidelijk op; goed dat je niet te lang meer hebt gewacht...
Wat een mooie fotoserie van haar door de tijd heen. Indrukwekkende husky tekening had ze als baby zeg :grin:

Heel veel sterkte met het verlies van je trouwe grote speciale vriendin annex zorgenkindje, Arnd :troost:

Beterschapsknuffel voor Suki :kus:

Simplish

Berichtdoor Simplish » do 20 dec 2018, 17:04

Heel veel sterkte met het verlies, Arnd. :troost: Het klinkt alsof het gewoon haar tijd was. Ze heeft sowieso een geweldig leventje gehad.
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

alessa

Berichtdoor alessa » vr 21 dec 2018, 22:44

Heel veel sterkte met het verlies van Laika. :troost:
Afbeelding

aribold
Forumtechneut
Contacteer:

Berichtdoor aribold » za 29 dec 2018, 20:50

En alweer slecht nieuws :droef: .

Vanmiddag zag ik bij Suki ineens iets donkerroods uit haar vagina steken toen ze zich strekte om aan een drinkflesje te lebberen.
Een paar uur later zaten we bij diergeneeskundig centrum de Vallei. De uitstekende massa was ondertussen behoorlijk meer en voor het eerst kon ik aan Suki merken dat ze pijn had. Ze is uitgebreid onderzocht. Uiteindelijk bleek het inwendig flink mis te zijn. Ze had meerdere grote poliepen van baarmoeder tot vagina. Verantwoord opereren was niet meer mogelijk, zeker niet gezien haar leeftijd. Na een kort afscheid heb ik haar in laten slapen. Ze is op 1 dag na, 2 jaar en 5 maanden geworden.

Suki, jou ga ik ook zeker erg missen. Je was altijd een fitte, energieke, slimme en eigenzinnige dame. Geen knuffelkont, maar wel lief en een fijn maatje voor mij en je groep. Je was een perfecte alfa die altijd alle kleine strubbelingen snel de kop in wist te drukken met je natuurlijke overwicht. Slechts 10 dagen ben je gescheiden geweest van je zus Laika.

20160905_195051.jpg

20181014_153001.jpg
Afbeelding

Simplish

Berichtdoor Simplish » zo 30 dec 2018, 14:15

Wat een nare gebeurtenis zeg :droef: heel veel sterkte :troost:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Cintsje

Berichtdoor Cintsje » zo 30 dec 2018, 14:27

:droef: wat verdrietig laika en Suki er niet meer.... Heel veel sterkte :troost:
Trotse verzorger samen met mijn dochter van onze meiden Shanti en Akela :rood: :rood: (27-08-2016) en Tinkerbell-Jane en Vaiana :rood: :rood: (06-08-2017)

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » zo 30 dec 2018, 22:25

Oh nee, wat onverwacht! Arme Suki :(
En het leek toch best goed te gaan met deze stoere vrouw :ships:
Waar zaten die tumoren die laatst waren verwijderd bij haar?

Heel veel sterkte met het verlies, Arnd :troost:

Knuffel voor Black :kus: , ik ga er eventjes vanuit dat die van je overgebleven ratjes haar het meest zal missen...?

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » ma 31 dec 2018, 12:41

Wat een verdrietig nieuws weer Arnd.

Heel veel sterkte, met het verlies van jou lieve mooie Suki :troost:
Afbeelding

aribold
Forumtechneut
Contacteer:

Berichtdoor aribold » za 05 jan 2019, 15:37

Dank jullie.

Marjolijn schreef:Berichtbron Waar zaten die tumoren die laatst waren verwijderd bij haar?

Die zaten zo'n beetje in haar lies, niet ver bij die poliepen vandaan dus.

Black heeft het zwaar momenteel, Hij is in een paar maanden tijd 3 keer achter elkaar zijn favoriete slaapmaatje verloren. Dat was eerst zijn broer Silver, na diens dood werd dat Laika en toen zij dood ging werd het Suki. Momenteel slaapt hij meestal alleen en soms bij Effie.

Mijn groep is met Suki ook haar alfa kwijt geraakt, maar ik heb nog niet gemerkt dat ze een nieuwe hiërarchie aan het bepalen zijn.
Afbeelding