Een Simplish boeltje

Je eigen ratten dagboek
Simplish

Een Simplish boeltje

Berichtdoor Simplish » do 05 okt 2017, 22:23

Het lijkt mij wel leuk om ook hier een rattenlogboekje bij te houden, dus hier gaan we dan :hihi:

Allereerst: de bewoners!
Ik vind het leuk om mijn 'groepjes' namen te geven met het thema waarnaar ze zijn vernoemd, en daarom heet dit clubje de Elrics, want ze zijn (voor twee-derde, dan...) vernoemd naar de broertjes Elric uit de serie Fullmetal Alchemist. :open:

Allereerst: Alphonse!
Afbeelding
Alphonse is (denk ik) lilac of mink met verzilvering berken dumbo zwartoog, geboren op 4 juli 2017. Foto links is toen hij hier aankwam met 6,5 weken, foto rechts eergisteren, ruim 13 weken :)
Alphonse begon met een gewicht van 155 gram, en was vandaag al ruim 360 gram - hij wordt ook wel gezellig 'Big Bubba' genoemd, want hij is echt een flinke kerel naast zijn broertjes. :rol: Hij is een gigantische kluns en valt vaak bijna van mijn arm, is zo gulzig dat hij vaak ook een stukje hand meeepakt tijdens het krijgen van lekkers, maar hij is ook enorm nieuwsgierig en gaat veel op onderzoek uit. De kooideur hoeft maar even open te staan en hij gaat ervandoor :grin:

Afbeelding
Edward is een pearl merle dumbo zwartoog, ook geboren op 4 juli. Toen hij hier aankwam met 6,5 week had hij licht ondergewicht (118 gram), maar inmiddels zit hij op een leuk gewicht van 320 gram. Helaas zijn z'n leuke vlekjes niet heel goed te zien op de foto's, maar hij heeft ze wel.
Ed en ik hebben een beetje een speciale band; ik moest hem 10 dagen antibiotica forceren, een hij haat me nog steeds niet :tong: Hij lift het liefste mee op de schouder en gaat wel graag op onderzoek uit, maar vindt het prima om in de buurt te blijven. En hij is nogal een persoonlijkheid een laat HARD horen wanneer hij ergens niet veel zin in heeft, want hij kan echt flink piepen. :grin:

Afbeelding
Leo is een pearl dumbo roodoog, van 4 juli. Leo woog 126 gram met aankomst, en blijft nu op een lijn met Edward op 320 gram. Leo is een schat van een rat die graag knuffelt, maar wel wat bangig is en wel zijn broertjes om zich heen moet hebben om een beetje op onderzoek uit te gaan. Maar als je hem oppakt gaat hij helemaal slap hangen, zo grappig. :pasta: Iedere ochtend staat hij klaar voor wat aandacht, de schat.

De heren zitten nu in een Ferplast Furat, maar als het aan mij ligt zitten ze morgen een in Savic RS. Ze ravotten graag en ik denk dat ze nóg meer opbloeien met wat meer ruimte, maar ze (en ik) moeten voorlopig nog even wachten tot volgend jaar.
Als alles goed verloopt wil ik over een maand of 9, 10, mijn groep uitbreiden naar 6 of 7, met rittens en hopelijk ook een opvangertje. Maar eerst even zien hoe het gaat in het 'testjaar'. rat jeej
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Re: Een Simplish boeltje

Berichtdoor Els » vr 06 okt 2017, 10:09

Wat een geweldige schatten heb je. :liefd:
Heerlijk om te lezen hoe de karakters van al de ratjes zijn.

Nooit is er 1 hetzelfde, en dat maakt het zo leuk allemaal.
Afbeelding

Simplish

Berichtdoor Simplish » vr 06 okt 2017, 15:59

Het is totaal niet wat ik verwachtte, en dat is juist wel leuk :open: Ik kan enorm van ze genieten. Vroeger wel hamsters gehad en later 1 gerbil die erg slecht omging met mensen en soortgenoten (uit de opvang, dus dan is de vraag wat de achtergrond is geweest) en zijn mijn ervaringen met knaagdieren als huisdieren altijd heel basic gebleven. Met ratten is het tot nu toe al echt heel anders, en ik vind het echt heel leuk.

Ed beet me vandaag wel twee keer keihard, maar dat is mijn eigen schuld geweest. Had wat brinta op mijn vinger gedaan voordat ik het bakje erin zette - leuk, dacht ik... Maar Ed is gulzig en dacht mijn vinger ook even mee te nemen. Pakte het ook echt vast met zijn handjes om m'n vingertop in z'n bekje te proppen.... Auw! :gek:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Bart

Berichtdoor Bart » vr 06 okt 2017, 22:09

ik ken het gevoel, wacht maar tot ze besluiten dat je vingernagels erg leuk zouden staan bij de rest van de inrichting rat jeej rat jeej.

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » vr 06 okt 2017, 23:05

Heel herkenbaar :grin:
Vele ratjes die in me leven zijn geweest, likken het gewoon rustig van me vinger,
zonder eerst te happen.
Maar ik heb ze ook die denken ik ruik iets lekker ik moet dat hebben en hap.
En hap is ook niet loslaten met het proberen mee te trekken. :gek:
Afbeelding

Cintsje

Berichtdoor Cintsje » za 07 okt 2017, 08:52

Wat een mooierts :rood:
:grin: hier ook wel s dat ze in de vinger hangen. Behalve Shanti, die doet dat niet. Oh ja en nagels ook heel favoriet hier :grin:
Trotse verzorger samen met mijn dochter van onze meiden Shanti en Akela :rood: :rood: (27-08-2016) en Tinkerbell-Jane en Vaiana :rood: :rood: (06-08-2017)

Eef

Berichtdoor Eef » zo 08 okt 2017, 15:25

Wat een mooierds! :liefd: Oja dat happen, heerlijk ook maar niet heus... Je denkt dan inderdaad dat ze likken en dan ineens hap. Dan schrik je je toch dood even. :open:
Afbeelding
Groetjes van Evelien

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » di 10 okt 2017, 00:40

Knapperds!! :rood:
Broers wss...? :liefde:

Let wel op je portemonnee met een grote groep ratten, Roxie.
Naarmate hun leeftijd vordert worden ze vaker ziek, en de dierenartskosten kunnen enorm oplopen :(

Simplish

Berichtdoor Simplish » di 10 okt 2017, 13:52

Bedankt allemaal :open: ja, broertjes!

Dat weet ik gelukkig maar al te best (moest al met week 2 van dat ze hier wonen naar de DA...) ik heb ook een noodspaarpot die regelmatig wordt aangevuld. Het is nog maar even zien hoe het gaat met kosten, tijd en aandacht. Grote groep betekent veel leuks maar ook veel meer verdriet :droef:

Bij mij pakken ze gelukkig geen nagels, maar Alphonse moet m'n moeder wel altijd hebben :rol: het zijn wel echte schooiers, want waar ze niet mogen komen blijven ze naar toe gaan, hoe vaak je ze ook weer terugzet... :jaja:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » wo 11 okt 2017, 23:23

Vandaag weegdag :) 14 weken;
Alphonse: 380 gram
Edward: 330 gram
Leo: 338 gram
Ze gaan minder hard dan daarvoor, maar als ik het goed begrijp gaan ventjes wat langzamer groeien na 12 weken. Ze zitten goed in hun velletjes en lijken me absoluut niet mager dus ik denk dat het wel goed zit. Ze krijgen wel iets minder lekkers wat Alphonse leek wel wat, euh, rond. :grin: ondanks dat is hij nog steeds meester kluns maar een echte houdini, want hij glipt echt zo weg als je even niet oplet. Hij heeft dat van Ed overgenomen :jaja:

Ze barsten nog van energie maar het worden al langzaamaan echte knuffels... Ze duiken niet meer ongeduldig weg en ik kon Ed op zijn buikje krabben en je zag hem genieten :open: ik kan zo vrolijk worden van m'n ventjes, ze zijn zo leuk :liefd:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » wo 18 okt 2017, 11:56

Ontdekte gisteren iets raars... Alphonse heeft een krulstaart! Rolt naar boven. Hij lijkt er geen last van te hebben, en hij kan zijn staart gewoon plat neerleggen als hij dat nodig heeft. Loopwiel is 33 cm dus daar zal het niet aan liggen... Mafkees :gek:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » zo 22 okt 2017, 08:55

Alphonse lijkt af en toe een krulstaart te hebben, maar zeker niet altijd. Vloer te koud misschien...?

Ze zitten sinds gisteren aan de bisolvon, ik vind ze erg veel niezen de laatste tijd. Gelukkig gaat het niet verder dan dat dus hopelijk helpt het goed. Verrassend is wel dat ze het erg lekker lijken te vinden... Ze stonden echt elkaar weg te duwen bij het waterflesje als een stel idioten :rol:
Leuk was gisteren wel anders toen ik m'n kamer laat binnenkwam en een lichtroze streep op Leo z'n zij zag... Het duurde even voordat we een wondje vonden; een klein plekje van nauwelijks drie millimeter met een mooie korst erop. Toen ik hem even neerzetten ging hij zich gelijk wassen en kreeg hij de streep gelukkig zelf weg. Ik hou hem goed in de gaten maar je ziet er helemaal niets meer van tenzij je echt gaat zoeken in zijn vacht. Verdwaalde nagel, te ruig spelen... Ik checkte, maar in de kooi zit verder niets scherps.
Hele schrik voor niets.... :jee:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » di 24 okt 2017, 21:36

Hiep hiep hoera, vandaag zijn ze 1/3 jaar! :pom: 16 hele weken, en dus al 10 weken bij mij. 4 maanden is nog niet heel oud, maar ik vind het wel waard om te vieren. Dus, een papje met wat applaws en gekookt ei (die nu overal door de kooi ligt.)
Alphonse is de 400 gram over, Leo and Edward lopen iets achter met ongeveer 360. Het zijn een stel doerakken en enorme schatten, vooral Edward is enorm knuffelig.
Ik had een verjaardagspakketje besteld bij F&F, maar ik was wat laat, dus hopelijk morgen :waaah:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » di 24 okt 2017, 21:52

:wave: Gefeliciteerd :wave:
Afbeelding

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » wo 25 okt 2017, 00:21