Een Simplish boeltje

Je eigen ratten dagboek
Simplish

Re: Een Simplish boeltje

Berichtdoor Simplish » do 06 dec 2018, 21:16

Dierenarts was een beetje een flop... Bult werd niet aangeprikt, alleen maar gevoeld en gemeten, waarschijnlijk irritatie na een wondje, moet vanzelf overgaan. Bult mag niet harder worden of groeien... Weet niet zo goed wat ik daarmee aanmoet nu :huh: Ze zei dat ik over een week met hem terug moest komen als het nog niet weg is of kleiner wordt, dus dan doe ik dat maar?
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » za 08 dec 2018, 12:19

Ja dat was dan zeker een flop die dierenarts.

Ze hadden het moeten aanprikken, om zo te kunnen zeggen, of het een abces is, of niet.

Volgend week weer terug komen, is leuk gezegd, maar je schiet er niets mee op, dan alleen geld
uitgeven, zonder geholpen te worden.

Zit het korstje er nog op? word dat eeb beetje zwart?
Je kan kijken of je het korstte los kan weken, en zo het abces leeg kan laten lopen.
en dan steeds spoelen en honingzalf erop.

Of als het een abces is, wachten tot hij zelf door klapt.

Maar is het wel een abces, dat is nu de vraag.
Maar als je terug gaat naar een dierenarts, zoek dan een ander, want dit schiet niets op.

Zo jammer weer dat een dierenarts weer even geen moeite wilt doen.
Afbeelding

Simplish

Berichtdoor Simplish » ma 10 dec 2018, 12:14

Ik weet bijna wel zeker dat het een abces is. Het zat er echt van de ene op de andere dag, en is niet groter geworden sinds die tijd. Als het een tumor zou zijn die zó snel opkomt, dan zou er wel wat groei in moeten zitten. Er zitten ook nog steeds korstjes op.

Ik ga er liever niet zelf mee poeren, ik ben niet zo'n held en Leo is al helemaal niet makkelijk met vasthouden, dat wordt voor ons beide niet prettig. Ik ben even verder gaan kijken en vond een dierenarts van ongeveer dezelfde afstand die wat meer ervaring lijken te hebben en ook duidelijk met gasnarcose opereren (!). Ervaringsverhalen van ratteneigenaren op de pagina... heel fijn dus. Ik ga er van de week langs.
Het is niet dat de andere dierenarts echt slecht is ofzo, maar er is er 1 met ervaring met kleine knaagdieren en exoten, en 1 met wat minder. Je kan geen voorkeur opgeven, het is echt een gok bij wie je terecht komt, en ik heb nu al twee keer ongeluk gehad en bij de verkeerde terecht gekomen. En een dierenartsbezoek is echt een duur grapje, daar wordt je niet heel vrolijk van als het moet blijven gebeuren!
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » ma 10 dec 2018, 15:12

Heel goed dat je naar een andere dierenarts gaat, en niet zelf aan de slag gaat.
En een dierenarts die met gas narcose werk, is al helemaal geweldig.

De dierenarts kan het dan mooi open maken en schoonmaken.
Gaat helemaal goed komen dan.
Afbeelding

Simplish

Berichtdoor Simplish » vr 14 dec 2018, 12:35

Helaas is het toch een tumor. :jee: Gelukkig heeft het geen enorme haast en ik zou nog kunnen wachten tot het nieuwe jaar, maar aangezien er in januari rittens komen gaan we het z.s.m maar doen. Leo mag maandag onder het mes.

Was wel een veel fijnere ervaring bij deze DA. Ze hebben duidelijk veel meer ervaring met ratjes en met de operatie van ratjes. Voel me er dus wel prettig bij, al wat nerveus. :lach:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » di 18 dec 2018, 13:48

Leo is inmiddels geopereerd en het gaat heel goed! Hij was snel wakker en op temperatuur en ging ook snel weer eten. Inmiddels is hij vrij actief, maar slaapt graag waarschijnlijk omdat zo'n duna toch best saai is.
De wond is onderhuids gehecht met wondlijm aan de buitenkant, het ziet er mooi uit. De tumor was behoorlijk naar, dus de prognose is wat onzeker, maar ik blijf positief.

Hij krijgt een paar dagen pijnstilling. Ik denk dat hij donderdag weer de grote kooi in kan, hopelijk.
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » wo 19 dec 2018, 10:18

Och toch een tumor.

Maar wat geweldig dat je toch naar de da bent gegaan, om hier achter te komen.

En geweldig fijn dat de operatie goed is gegaan.
En we gaan natuurlijk duimen dat de tumor wegblijft en niet terug komt.

Heel veel beterschap voor jou schatje.

En ja een duna is zaai, maar het moet toch altijd even.
Als het goed blijft gaan, mag ze gelukkig snel weer naar de kooi.

Vaak zie je ze dan toch weer extra opbloeien met alles.
Afbeelding

aribold
Forumtechneut
Contacteer:

Berichtdoor aribold » wo 19 dec 2018, 20:32

Hier worden ze ook altijd passief in de duna. Dat is de eerste dag niet erg, ze kunnen hun energie dan beter gebruiken voor herstel. Wel even opletten dat ze goed blijven eten. Ik heb wel meegemaakt dat er eentje bijna niks at in de duna, maar meteen begon te schransen in de grote kooi. Mijn DA adviseert 5 dagen pijnstilling (NSAID helpen ook tegen ontstekingen).
Afbeelding

Marjolijn

Berichtdoor Marjolijn » do 20 dec 2018, 02:03

Het kan ook een tumor geweest zijn waar een abces in/op is gaan woekeren :ships:
Veel beterschap gewenst voor Leo! :bloemen:

Simplish

Berichtdoor Simplish » do 20 dec 2018, 17:11

Dat kan het ook zomaar zijn geweest :ships: In ieder geval is het nu weg en hoeft hij er geen last meer van te hebben.

Leo zit inderdaad ook 5 dagen aan de Carprofen :ja: Ben echt weergaloos blij met de dierenarts die ik nu heb. Ze weten goed wat te doen en hebben echt heel veel ervaring met ratjes. Kreeg de dag erna ook een belletje met vragen hoe het ging en of ik nog advies nodig had voor het geven van de medicijnen.

Hij zit inmiddels weer in de grote kooi. Hij was dinsdag alweer heel actief en lekker wakker en ik wilde hem niet nog langer alleen hebben. Heb eerst even de andere twee in de duna bij hem gezet om erop te letten dat ze niet aan zijn wond zouden zitten, en daarna gingen ze weer terug te kooi in. Alleen Alphonse wilde er de hele tijd aan likken, maar Leo heeft hem flink afgesnauwd en daarna was het weer goed. Hij klimt vrolijk rond, eet en drinkt goed en neemt zijn medicijnen onder enig protest in. Super dus, al is hij wel wat kaal op het moment :boe:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » vr 04 jan 2019, 15:56

Leo's wond is weer helemaal dicht, hij is goed genezen en tot nu toe zit er niets nieuws. Duimen dat het zo blijft.

Voorlopig zitten de mannen weer in een kleine Furat, want ik heb de andere kooi apart nodig; over iets meer dan een week mogen we nieuw spul verwelkomen rat jeej
Ze lijken een kleinere kooi niet zo heel erg te vinden, tenminste, Leo en Eddie niet. Ze spendeerden hun tijd sowieso over het algemeen meer aan het onderste gedeelte, dus het verbaast me niet zo heel erg. Alleen Alphonse is wat stuiteriger, dus hij komt wat vaker buiten.
Ik vraag me af of ratten die het grootste deel van hun leven in een kleinere kooi hebben gezeten ook daar meer comfort in hebben. Leo en Eddie waren al niet echt van het hoog in de kooi liggen slapen of zitten loeren, ze bleven vaker bij de bodem. Alphonse niet, maar hij is sowieso en gedreven onderzoeker. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn wanneer de rittens er zijn.
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » zo 06 jan 2019, 12:00

Wat geweldig fijn om te lezen dat het weer zo goed gaat met Leo.

En nieuwe stuiterballen erbij is zo leuk.

Vaak komen de wat ouderen ratjes dan ook weer wat meer tot leven. :grin:
Afbeelding

Simplish

Berichtdoor Simplish » ma 14 jan 2019, 13:51

Gisteren kon ik ze eindelijk ophalen en daar zijn ze dan! rat jeej

Ze heten Arthur en Marston, vernoemd naar Arthur Morgan en John Marston van Red Dead Redemption :pasta:

Arthur is een Mink Pearl dumbotje van 2 december. Heel lief, maar vind alles nog een beetje spannend, vooral hij moet nog een beetje loskomen.
F8-EA8-A92-7-C39-4402-8866-FAA27-DDB6-ADB.jpg

Marston is een berken Russisch blauw gewoonoortje en Arthurs halfbroer van 1 december.
BBF1-E25-B-B931-408-B-80-A8-16-D4-C4-F0793-E.jpg

Ze zijn nog erg schichtig, dat is wel jammer. Zodra de kooideur open gaat schieten ze weg, vooral Arthur. Hij moet van mij echt niets hebben.
Marston laat zich wel wat beter oppakken en hij is veel nieuwschieriger. Hij heeft even in mijn vestzak gezeten en kroop toen langzaam echt uit zijn schulp en maakte mij het leven zuur door de hele tijd op bed te springen. Arthur heb ik twee uurtjes bij me gehad, maar hij bleef alleen maar in mijn vestzak zitten. Hij vindt het allemaal nog wat te veel.

De 3 grote ventjes boeit het écht niet dat er nieuw spul is. Marston is tegen de kooi aangeklommen, vlak langs Eddie, en hij keek niet eens op. Ook Alphonse niet. Totaal niet wat ik had verwacht, maar wel erg welkom :grin:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Simplish

Berichtdoor Simplish » do 17 jan 2019, 19:05

Wat bewegen de oortjes van gewoonoortjes veel zeg! Die van Marston draaien echt alle kanten op, het is echt heel schattig om te zien.

Ze zijn inmiddels goed bijgetrokken. Marston laat zich zonder problemen oppakken, Arthur nog niet. Hij is over het algemeen wat angstiger, hij schiet snel aan de kant bij harde geluiden en begon ook hard te piepen toen de oudere ratten even bij de kooideur kwamen kijken. Het is bizar om ze naast elkaar te zien. Ik heb echt twee handen nodig om Alphonse vast te houden, maar de rittens zijn net muisjes.

Al niet lang meer denk ik zo, ze groeien echt met tien gram per dag. Als ze zo doorgaan kunnen we snel met de intro beginnen. :flapperig:
Afbeelding
Leo, Alphonse en Edward

Els
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Els » do 24 jan 2019, 10:06

O wauw wat een schatjes heb je erbij gekregen zeg. :liefd:
Afbeelding